Σύγχρονη τέχνη και μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Τα μουσεία και τα γκαλερί έχουν πλέον αποδεχτεί ότι οι επισκέπτες θα έχουν μαζί τους το κινητό τους τηλέφωνο και θα φωτογραφίζουν μανιωδώς, τόσο τα έργα που εκτίθενται, όσο και τους εαυτούς τους μπροστά στα έργα, βγάζοντας selfie. Ακόμη και η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, που είχε επιβάλλει απαγόρευση στα κινητά και τα τάμπλετ, αναγκάστηκε να την άρει το 2014, καθώς οι επισκέπτες έδειξαν ιδιαίτερα δυσαρεστημένοι.

Στην εποχή μας, όπου τα πάντα διακινούνται πλέον διαδικτυακά, το ίδιο συμβαίνει και στην τέχνη και την καλλιτεχνική δημιουργία. Οι διευθυντές των μουσείων και των γκαλερί κατανοούν πλέον ότι αυτές οι φωτογραφίες και οι selfie που τραβούν οι επισκέπτες των εκθεσιακών χώρων, θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα των θεσμών που εκπροσωπούν, και θα φέρουν περισσότερο κόσμο και περισσότερα έσοδα.

Το Instagram στην υπηρεσία της σύγχρονης τέχνης

Το κύριο εργαλείο για την προσέλκυση νέων επισκεπτών είναι το Instagram. Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται οι γκαλερί, τα μουσεία και οι πολιτιστικοί θεσμοί την φωτογράφιση έχει αλλάξει ταχύτατα μετά την έλευση της πλατφόρμας διαμοιρασμού φωτογραφιών. Και κάθε σημαντική εικαστική έκθεση είναι φωτογενής και προσφέρει το τέλειο φόντο για να τραβήξει κάποιος φωτογραφίες του εαυτού του ή της παρέας του.

Για παράδειγμα, η έκθεση του Αμερικανο-Κορεάτη καλλιτέχνη Do Ho Suh ήταν μια από τις εκθέσεις που έκαναν ρεκόρ επισκεπτών το 2018. Παράλληλα, προκάλεσε μια βροχή αναρτήσεων στο Instagram, λόγω της ξεχωριστής και εντυπωσιακής σκηνογραφίας της. Όμως η επιμελήτρια της έκθεσης Φάρα Σνάιντερ αρνείται ότι επελέγη ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης λόγω της δημοτικότητάς του και των εκατοντάδων χιλιάδων like που προκάλεσε. «Δε νομίζω ότι κάποιος επιμελητής θα επιλέξει έναν καλλιτέχνη επειδή έχει πολλούς ακόλουθους στο Instagram», διευκρίνισε. «Αυτό ισχύει για τη showbiz, αλλά εμείς δεν δουλεύουμε έτσι» συμπλήρωσε.

Ορισμένοι άλλοι θεωρούν ότι η κοινοποίηση ενός έργου τέχνης μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το συμπληρώνει, κατά κάποιο τρόπο και αυξάνει την αξία του στο χρηματιστήριο της σύγχρονης τέχνης. Όμως το γενικό συμπέρασμα είναι ότι εφεξής, σύγχρονη τέχνη και διαδίκτυο είναι αχώριστα.