Συμμετέχοντας στην εξέταση ανατομίας με τον Ρέμπραντ

Καθώς το ένα μετά το άλλο, τα μουσεία τέχνης στην Ολλανδία ανακοινώνουν εκδηλώσεις για να τιμήσουν τον Ρέμπραντ, με αφορμή τη συμπλήρωση των 350 χρόνων από τον θάνατό του, το μουσείο Mauritshuis στη Χάγη έκανε την έκπληξη.

Σε συνεργασία με το σχεδιαστικό στούντιο CapitolaVR, δημιούργησε μια εφαρμογή με την οποία ο χρήστης του κινητού «έξυπνου» τηλεφώνου μπορεί να… εισβάλει σε έναν από τους πιο γνωστούς πίνακες του Ρέμπραντ. Πρόκειται για τον πίνακα «Το Μάθημα Ανατομίας του δρος Νικολάες Τουλπ» που ο Ολλανδός ζωγράφος δημιούργησε το 1632.

Ο σημερινός «ψηφιακός επισκέπτης» μπαίνει από μια είσοδο στον πύργο του Waag, στο Άμστερνταμ, στο αμφιθέατρο όπου οι γιατροί της εποχής εκείνης διενεργούσαν εξετάσεις ανατομίας, και μάλιστα υπό το βλέμμα θεατών που παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον. Ο χρήστης μπορεί να «εισέλθει» στο χώρο της εξέτασης, να «αγγίξει» ειδικά εργαλεία που έχουν γίνει τρισδιάστατα, αλλά και να δει κι άλλες λεπτομέρειες του διάσημου πίνακα σαν να βρίσκεται ανάμεσα στους γιατρούς που κάνουν την ανατομική εξέταση.

Το εγχείρημα του μουσείου Mauritshuis δεν είναι το μόνο που επιχειρεί την αλληλεπίδραση τέχνης – τεχνολογίας, καθώς ανά τον κόσμο είναι ιδιαίτερα συχνές οι διάφορες εκθέσεις με 3d απεικονίσεις έργων τέχνης, αλλά και η χρήση άλλων σύγχρονων εργαλείων τεχνολογίας με τα οποία εντρυφά κανείς σε διάσημα έργα τέχνης ή και δημιουργεί αναπαραστάσεις

τους.

Ώρες προετοιμασίας

Η δημιουργία της ψηφιακής αυτής αναπαράστασης του πίνακα του Ρέμπραντ δεν ήταν μια απλή υπόθεση, αφού απαιτήθηκαν ώρες γυρισμάτων με ηθοποιούς που μοιάζουν με τις φιγούρες του πίνακα και στους οποίους φυσικά χρησιμοποιήθηκαν περούκες, ανάλογα ρούχα και ανάλογο μακιγιάζ. Κι όχι μόνο αυτό.

Οι εμπνευστές και δημιουργοί του εγχειρήματος δηλώνουν πάντως υπερήφανοι για το γεγονός ότι μπόρεσαν να συνδυάσουν την τεχνολογία με την τέχνη και μάλιστα με ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Το σίγουρο είναι ότι, αν ζούσε σήμερα, ο καλλιτέχνης, που θεωρείται ιδιαίτερα καινοτόμος για την εποχή του, θα ενέκρινε αυτή την ψηφιακή εκδοχή της παραδοσιακής εικαστικής δημιουργίας του.