Η ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία της τέχνης

Μέχρι την αλλαγή της χιλιετίας ο μόνος τρόπος να έλθει σε επαφή ο καλλιτέχνης με το κοινό ήταν μέσω εκθέσεων σε γκαλερί και μουσεία. Οι εκθέσεις λαμβάνουν χώρα σε καθορισμένες ημερομηνίες, συνήθως σε κάποιον συγκεκριμένο χώρο (εκτός από τις περιοδεύουσες εκθέσεις), και όταν λήγουν δεν υπάρχει τρόπος να ξαναδεί κανείς τα έργα που εκτέθηκαν.

Όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει και συνεχίζουν να αλλάζουν με δραματικά ταχύτερο ρυθμό, καθώς υπάρχουν διάφοροι τρόποι πλέον να προσφέρει ο καλλιτέχνης την ευκαιρία στον θεατή να γνωρίσει την δουλειά του.

Θα δούμε παρακάτω ένα από τα σύγχρονα εργαλεία που έχει πλέον στην διάθεσή του ένας δημιουργός για να ενσωματώσει την ψηφιακή και διαδικτυακή τεχνολογία στην τέχνη του.

Ψηφιακή τέχνη σε εφαρμογές για κινητά

Στις μέρες μας θεωρείται εκ των ουκ άνευ η δημιουργία μιας εφαρμογής για smartphones και τάμπλετ, που θα διευκολύνει την διαδικτυακή διάθεση των έργων τέχνης που δημιουργεί ο καλλιτέχνης. Μια έρευνα με κάποια διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης θα δείξει ότι οι σπουδαιότερες γκαλερί και μουσεία, όπως το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης, το Λούβρο, η Εθνική Πινακοθήκη των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, κ.ά., διαθέτουν τις δικές τους εφαρμογές και οι φιλότεχνοι μπορούν να θαυμάσουν τα έργα τους όπου και αν βρίσκονται στον κόσμο.

Υπάρχουν δυο ξεχωριστές κατηγορίες εφαρμογών για κινητά που σχετίζονται με τον κόσμο της τέχνης. Κατ’ αρχάς, υπάρχουν οι εφαρμογές που διευκολύνουν την φυσική επίσκεψη σε ένα «αληθινό» μουσείο ή γκαλερί, οι οποίες παρέχουν επεξηγήσεις για τα έργα που εκτίθενται και προτείνουν εξειδικευμένες περιηγήσεις. Κάνουν στην ουσία την δουλειά που έκαναν μέχρι τις ημέρες μας οι ξεναγοί.

Ένας δεύτερος τρόπος που δουλεύουν οι εφαρμογές είναι να μεταφέρουν μια έκθεση στον ψηφιακό χώρο, επιτρέποντας στον θεατή να έλθει κοντά στο έργο τέχνης, χωρίς να περιμένει σε ουρές ή να χρειαστεί να επισκεφτεί τον κανονικό εκθεσιακό χώρο. Πολλές από αυτές τις εφαρμογές προσφέρουν μια πιο προσωπική εμπειρία, καθώς ο «επισκέπτης» αλληλεπιδρά με το έργο.